,,Срещи с животни'' по човешки с Джералд Даръл

Един от най-ранните ми детски спомени са малките томчета, с изключителни дълги заглавия, на пръв поглед винаги толкова сходни. Романи, които ме повеждаха в други светове и ме превръщаха в смел изследовател, дори и да бях на възраст от седем-осем. След всеки прочит се връщах в библиотеката, търсейки нова книга. Но в един момент бях изчела всичко. И се наложи да чакам за нови светове с на Джералд Даръл.
Тази седмица издателство ,,Колибри‘‘ зарадва детето в мен със съвсем недетските ,,Срещи с животни‘‘ от британския автор. Романът излиза за първи път на български език и по даръловски обхожда фауната. Пътешествието започва с пампасите на Аржентина, за да се отправи към все още неразбраната Африка. ,,Черният континент‘‘ се превръща във ,,Фон за животните‘‘, а Даръл систематизира навиците на този непознат умвелт.
        Щрихи от Индия, Гърция, Англия и др. се завъртват в луд танц, за да увлекат читателя в ежедневието на животински видове, за чието съществуване дори не е подозирал.
        Колкото първите две части са обобщаващи, толкова и третата част ,,За конкретни животни‘‘ персонализира, дава имена и емоционално ангажира – Сара, която идва в клетка с влака, желаната домашна видричка за домашен любимец, Павло с човешките си настроения. Животните на Даръл са описани като самостоятелни, равни на човека същества, които понякога просто остават незабелязани от забързания в ежедневието си висок поне метър човек.
Стилът на автора е изчистен от сложна терминология, историите са крайно човешки, разказани с чувство за хумор и лекота. По принцип  208 страници изследователски труд би било ужасяващо четиво за неспециалист, но благодарение на уменията на Даръл, всяка структурираност по страниците прилича по-скоро на игра, неангажираща и разсмиваща. Макар и на моменти да се чувствах уморена от наличието единствено на животински свят, след всяка страница бях научила нещо ново или се бях усмихнала (дори и на възторжения тон на автора от малките детайл).
Свежест и авантюризъм са задължителните усещания, които този роман ще остави у вас. А лятото е сезон за социализиране за всякакви възрасти. Защо  пък да не си уредите няколко ,,Срещи с животни‘‘ и не съчетаете полезното с приятното?
         



        

Коментари